The Time Of My Life.

Min vardag, mina tankar och mitt liv som mamma.

16 Mars -2013

Publicerad 2013-03-16 09:06:15 i Bakat&Mat,

Idag fyller ett av mina syskon år, Linnéa fyller 7 hela år, stora tjejen! Så dit ska vi senare på lite kalas och så dom får träffa Evelina. Men nu tänkte jag lägga upp receptet på Laxgratängen jag gjorde här om dagen då jag ÄNTLIGEN sitter vid en dator! Receptet hittade jag på kryddburken.se
 
LAXGRATÄNG.
 
4 laxfiléer
1 msk smör
2 fiskbuljongtärningar
2 dl creme fraiche
2 dl mjölk
1 pressad citron (liten, alt. en halv större citron)
Salt & peppar
1 kruka dil
 

GÖR SÅHÄR : 
Förbered duchesspotatisen och låt moset svalna något innan du spritsar.
Lägg laxfiléerna i en ugnsfast form.
Smält smöret i en kastrull och tillsätt fiskbuljong, creme fraiche, mjölk och citron. Låt såsen koka upp, sänk sedan värmen och låt den sjuda sakta ca 10 min. Smaka av med salt & peppar.
Spritsa ut moset runtom fisken. Slå på såsen över laxen och klipp över dill eller blanda ner direkt i såsen. Gratinera ca 15-20 min 220 grader. Servera med citron och gröna ärtor.

Duchesspotatis :
6-8 potatisar av mjölig sort.
Koka och stött potatisen, tillsätt en skvätt grädde och några äggulor. Här använde jag två äggulor och ca ½ dl vispgrädde. En klick smör, salt & vitpeppar.

 

Trodde verkligen inte att det skulle bli så gott som det blev då jag är lite skeptisk mot dill men det här är nog den nya fisk rätten! Urgod är det. Rekomenderar jag verkligen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela